کد خبر: 9723
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
گندم

یکی از گندم‌گاران استان آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که کشاورزان به‌دلیل نداشتن نقدینگی توان خرید نهاده‌های مورد نیاز خود را ندارند، عنوان کرد: امسال با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه به‌عنوان اساسی‌ترین نهاده‌های ‌تولید در بخش کشاورزی، بسیاری از کشاورزان توان خرید و استفاده از این کودها را ندارند؛ چراکه برای آن‌ها مقرون به‌صرفه نیست نهاده را با این قیمت بالا بخرند و در پایان کار محصول خود را با قیمت پایین به دولت بفروشند. 

محمد رستمی به «روستانیوز» گفت: این تسهیلات شاید بتواند در کوتاه‌مدت بخشی از مشکلات ما را حل کند؛ اما باز هم به بانک بدهکار خواهیم بود. درحال‌حاضر حداقل کاری که وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند انجام دهد، این است که میزان کارمزد این تسهیلات را کاهش دهد. 
وی ادامه داد: کشاورزان قشر ضعیف و زحمتکش کشور هستند، اما می‌بینیم که این قشر جزو اصلی‌ترین بدهکاران بانک‌ها محسوب می‌شوند و کم‌تر کشاورزی در کشور است که به بانک بدهی نداشته باشد. سودهای بانکی کشاورزان نیز تفاوتی با بقیه اقشار ندارد و ۱۸درصد به بالاست؛ حتی وام‌هایی که در قالب صندوق توسعه و غیره به‌صورت کم‌بهره پرداخت می‌شود، درصورت سررسید مهلت پرداخت با سود ۱۸درصد از کشاورز بازپس گرفته می‌شود.
رستمی اضافه کرد: اکنون که وزارت جهاد کشاورزی این تسهیلات را برای کشاورزان در نظر گرفته، نرخ سود آن را کم‌تر و قیمت‌ها را کنترل کند و این‌گونه نباشد که به‌بهانه ارائه ‌تسهیلات، بازار به حال خود رها شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =